Obsługa E-Sklepu w pigułce – podstawy

W tym poradniku dowiemy się jak poprawnie dodawać produkty, zarządzać nimi, edytować, zmieniać ich stan w magazynie i tak dalej. Nie zabraknie także tagów w produktach i innych elementów. Zaczynamy!

1. Logujemy się do naszego WordPressa. Zakładamy, że mamy pustą stronę – bez produktów, tagów, kategorii itp.

Wejdź na stronę swojego e-sklepu poprzez adres twojadomena.pl/wp-admin/ a następnie wpisz dane logowania otrzymane od In2Web.

Na początek zajmiemy się więc kategoriami. Stwórzmy kategorię, aby potem od razu podłączać do niej nowo dodawane produkty.

Wskazówka: Nawet gdy w Twoim sklepie będzie jedna kategoria, stwórz ją. Nie chcesz chyba żeby na stronie było napisane, że produkty należą do kategorii „BezKategorii”.

2. Dodajemy kategorię

Jak widać w naszym sklepie testowym jest już stworzona kategoria Koszulki.

Aby stworzyć nową kategorię, wpisujemy jej nazwę oraz uproszczoną nazwę. Będzie ona wyświetlana w linku.

Nieco niżej mamy opcję „nadrzędny”. Należy jej użyć gdy robimy podkategorię.

Opis – czy będzie on wyświetlany zależy od motywu. Jednakże z doświadczenia wiemy, że jest to rzadko używane pole.

Miniatura – tutaj również zależnie od motywu. W większości z nich nie jestona wyświetlana. To czy będzie ona dodana zależy także od Ciebie, według gustu.

3. Dodawanie produktów

Produkty -> Dodaj produkt

Przedstawimy to na już dodanym produkcie.

Mamy zamiar dodać do naszego asortymentu najnowszą koszulkę .

Wprowadzamy więc nazwę. Po prawej stronie mamy sekcję „Opublikuj”. W niej – podobnie jak w stronach czy postach – można zmieniać datę publikacji, zaplanować opublikowanie na konkretną datę itp.

Niżej znajdują się Kategorie produktów. Zaznaczamy wybraną kategorię lub dodajemy nową.

Dany produkt może znajdować się w wielu kategoriach np. Koszulki i Promocje.

Tagi produktów – możemy je tutaj dodać i potem umieścić na stronie. Dodajmy tagi: fajna koszulka, hit, promocja, wiosna-lato 2018. Warto zawsze dodaćwięcej niż tylko jeden tag.

Wskazówka: Tagi warto potem umieścić w widgetach w miejscach takich jak footer (stopka) czy sidebar(boczny obszar strony).

Obrazek produktu (nieco niżej pod tagami) – tutaj dodajemy obrazek, który pojawi się na stronie jako okładka. Zazwyczaj wymaga się aby miał on wymiary 800px x 800px lub 600px x 600px – zależnie od motywu. Jednakże praktycznie zawsze powinien to być kwadrat.

Tuż pod obrazkiem produktu mamy galerię obrazków produktu – będzie ona wyświetlana pod obrazkiem produktu.

Teraz czas na ustawienie kolejnych parametrów.

SKU – jednostka magazynowa, możemy ją wprowadzać, nie musimy jednak.Doda to nieco porządku i pozwoli każdemu produktowi nadać unikatoweoznaczenie.

Cena (zł) i Cena promocyjna i Daty promocji – ustawiamy standardową cenę. Z kolei gdy chcemy zaszaleć i zrobić promocję, wpisujemy mniejszą cenę i ustawiamy daty trwania naszej promocji – proste i praktyczne.

Magazyn – można albo wyświetlać liczbę produktów albo włączyć zarządzanie magazynem i nadać liczbę produktów samemu. Wraz z dokonywanymi zakupami, będzie się ona zmniejszać.

Wysyłka – wprowadzamy wagę i wymiary.

Nie można także zapomnieć o krótkim opisie produktu. Będzie on wyświetlany tuż obok zdjęcia.

Jest tam także kilka innych opcji, jednak na potrzeby tego poradnika tyle wystarczy do dobrego zarządzania własnym sklepem internetowym.

Oczywiście zawsze możemy dokonywać edycji już dodanych produktów. Wystarczy znów wejść w „Produkty”, wybrać ten który na interesuje, po najechaniu kliknąć w „Edytuj” i zmienić dane elementy. Na końcu klikamy „Zaktualizuj”. Zasada jest taka sama jak przy dodawaniu nowego produktu.

4. Tagi

Gdy dodaliśmy jakiś tag ale chcemy jednak go usunąć, przechodzimy do tagów i robimy z nim porządek.

5. Sprawdźmy teraz jak wygląda nasz produkt!

6. Zrządzanie zamówieniami

Wydaję się, że już wszystko mamy. Sklep działa, Klienci dokonują zakupów i zaczynają pojawiać się pierwsze zamówienia. Należałoby więc wiedzieć jak nimi zarządzać. Zarządzanie zamówieniami pokażemy na przykładzie jednego z naszych Klientów.

Aby przejść do zamówień, najeżdżamy na „WooCommerce” a potem na „Zamówienia”, jak na zrzucie poniżej


Tak prezentują się nasze zamówienia. Omówmy więc od lewej do prawej widoczne elementy.

Po lewej stronie mamy ikony w kształcie koła. W zależności od stanu transakcji jest ona zmienna. Na przykład: szara ikona oznacza, że nie dokonano jeszcze wpłaty, zielona – w trakcie realizacji, czerwona –zamówienie anulowane.

Zakupione – ilość zakupionych elementów.

Wyślij do – tutaj pojawią się dane osoby kupującego.

Data – po prostu data dokonania zakupu.

Suma – informuje o kwocie, na którą dokonano zakupów.

Akcje – czyli miejsce, z którego praktycznie zawsze będziemy zarządzać zamówieniami. Do wyboru mamy kilka akcji: w trakcie realizacji, zrealizuj zamówienie oraz zobacz.

Ponadto na górze mamy taki oto pasek:

Pozwoli on nam szybko poruszać się pomiędzy wszystkimi zamówieniami.

7. Raporty

Pomogą nam dokonać analizy naszego sklepu internetowego pod względem sprzedaży.

Raporty są bardzo rozbudowane i pozwalają nam na masę akcji. Przedstawią nam między innymi sprzedaż netto, ilość złożonych zamówień i kupionych produktów w skalach: roku, ostatniego miesiąca, bieżącego miesiąca czy nawet wybranego okresu czasu. Ponadto możemy to wszystko eksportować do pliku CSV.

Jest również możliwość podglądu stanu magazynu czy sprawdzenia sytuacji z Klientami oraz Gośćmi – patrz karty na górze: Zamówienia/Klienci/Magazyn.

Wskazówka: Gość robi zakupy bez rejestracji w sklepie, Klient dopiero pozałożeniu konta.

8. Co dalej?

Co prawda już powyższy poradnik wystarczy do obsługi sklepu, jednak jeżeli chcesz bardziej zgłębić silnik e-sklepu i jego dodatkowe funkcjonalności, zapraszamy do drugiego kroku w bazie wiedzy. 

Kliknij aby przejść do Konfiguracji funkcjonalności E-Sklepu.